Posts Tagged ‘Globovisión’

Venezuela: Bye-bye, El Universal UPDATED

Saturday, July 5th, 2014

As Venezuelans struggle with the world’s fastest inflation and the worst growth prospects outside Equatorial Guinea, Major Venezuelan newspaper to be sold

One of Venezuela’s oldest and most prestigious newspapers has been sold amid increasing government pressure on independent news media.

The editor in chief of Caracas-based El Universal, Elides Rojas, confirmed that a group of Spanish investors had bought the broadsheet from the family that has run the paper since it was founded 104 years ago.

While neutral reporting in Venezuela is hard to come by after 15 years of polarization over socialist rule, El Universal has stuck closer than most to the ideal of fact-based, investigative reporting amid a crackdown on media outlets that, like it, have been fiercely critical of the government.

As you may recall, last year Globovisión was sold to highly-placed chavistas (who own very pricey digs in Miami), after Guillermo Zuloaga, Globovisión’s majority owner, had to flee Venezuela in 2010, following Hugo Chavez’s constant threats against him and the station.

Caracas Chronicles describes the latest transaction as “HegemonCorp. [the private business sector of the communicational hegemony] gets El Universal

The new head of El Universal would be Jesús “Chucho” Abreu Anselmi, brother of José Antonio Abreu, head of the National Orchestra System (better known as El Sistema).

The Spanish investors’ company, Epalisticia, is described as a “semi-clandestine enterprise” in this report.

Alek Boyd has more, much more on Epalisticia:
Spain’s €3,500 Epalisticia buys El Universal for €90 million

En español: La vida de los “Enchufados” en Miami

Saturday, April 26th, 2014

Una de las mentiras chavistas que más repite la izquierda norteamericana es que Chávez disminuyó la desigualdad.

Javier Ceriani de AQP investiga cómo viven los príncipes del Chavismo en Miami – quienes compraron Globovisión – “enchufados” en el imperio. No se pierdan los yates:

Parte I

Parte II

Parte III, donde explica como investigó (desde los 8:00 minutos)

Parte IV

No se pierdan tampoco el libro de Casto Ocando, Chavistas en el Imperio: Secretos, Tácticas y Escándalos de la Revolución Bolivariana en Estados Unidos.

Venezuela: 2 Americans shot in strip club

Wednesday, May 29th, 2013

Two US embassy personnel shot in Venezuela

Two employees of the US embassy in Venezuela were shot and wounded early Tuesday in the capital Caracas, in a murky incident that local media and a police source said took place at a strip club.

US diplomatic sources later confirmed to AFP that the two men were shot.

The Venezuelan media identified the two men as Roberto Ezequiel Rosas and Paul Marwin, and said they were military attaches at the embassy, but neither the State Department nor the embassy in Caracas would confirm those reports.

“My understanding is that they are other agency personnel, not from the State Department,” Ventrell said.

Apparently there was a fight, and it was a bordello, not just a strip club, in the basement.

Tim Padget reports on the Mario Silva tapes, Venezuela’s Latest Scandal Shows Signs the Regime Chávez Built Is Falling Apart.

Now Nicolas Maduro Accuses CNN Of Calling For Coup Against Venezuela

“Television, I mean CNN, CNN en Español, is a broadcaster that works at the behest of destabilization, that calls openly for a coup d’etat in Venezuela,” Maduro said in a speech carried by state television, according to Colombia’s Radio Caracol. “CNN en Español has become the starting point to promote an intervention against our country.”

Video in Spanish,

More important news in Venezuela is the change in ownership of Globovisión, the beleaguered TV station that dared show the opposition’s point of view. Miguel Octavio writes about how this Important Media Window Now Closed For Venezuelan Opposition

So, it is not a matter of Globovision’s editorial line, whether you hate it or not. It is not a matter of whether Globovision torments you or not, it is not a matter of whether Globovision was too political, too pro opposition or the like. No, what matters is that the only window the opposition had in Venezuela to communicate its personalities is now closed. We will no longer see the face of Capriles live, but more importantly, you will not see much of the faces (many of them new ones) of the opposition candidates to the mayoral elections later this year.

Seems to me that the regime is doing its best to make the opposition seem invisible. From there, to making them disappear is only a few steps.

Venezuela: Twitter raid UPDATED

Tuesday, January 8th, 2013

Raid on home of Twitter user suspected of spreading Chávez health rumours
Alleged microblogger is cousin of prominent opposition journalist who has been critical of the Venezuelan government

Venezuelan intelligence officers have raided the home of a Twitter user suspected of spreading destabilising rumours about the health of Hugo Chávez ahead of an inauguration that the ailing president looks increasingly unlikely to attend.

The alleged microblogger, Federico Medina Ravell is the cousin of a prominent opposition figure, prompting concerns that a long-simmering “information war” could be escalating as the government and its opponents try to fill the vacuum left by a leader who has not been seen or heard in public since he flew to Cuba for emergency cancer surgery a month ago.

The team of Sebin (Bolivarian National Intelligence Service) officers confiscated several computers from Medina’s home in Valencia on Sunday night, according to domestic newspapers.

Medina is the cousin of Alberto Federico Ravell, a well-known opposition journalist and co-founder of Globovision, a major news broadcaster and staunch critic of the Chávez government.

Medina, who was not at home, is accused of instigating terrorism through social networking sites. He is said to be behind the @LucioQuincioC Twitter account, which has claimed that Chávez will not return from Havana.

Fausta’s blog readers may recall that Globovision has been in Chavez’s cross-hairs for several years. In 2011 Hugo Chavez’s dictatorship fined TV channel Globovision US$2.1 million over its coverage of the deadly prison riots at Rodeo prison. The fine equaled more than 7.5% of the station’s annual revenues. Guillermo Zuloaga, Globovision’s majority owner, had to flee Venezuela in 2010, following Chavez’s constant threats against him and the station.

Meanwhile, as Cuba vies for control in post-Chávez Venezuela and other socialist heads-of-state plan to show up in Caracas for Chavez’s third inaugural (whether Chavez himself is there or not), the Venezuelan Catholic Church has said that delaying President Hugo Chavez’s inauguration would be a “morally unacceptable” violation of the constitution.

Cross-posted at Liberty Unyielding.

The winner of BEST POST TITLE goes to Carlos Eire, Forecast for Venezuela: Chance of the shinola hitting the fan at 99.999999 %

Interview: The man who Chavez wants dead
Ravell told Raheem Kassam that his family have been repeatedly threatened, and that if he were to return to Venezuela, he would be killed

RK: Is this the first time you or your family have been threatened?

FMR: My family has been harassed via phone, and now the government has threatened to confiscate my assets, under the claim that I am responsible for the terrorist twitter account @LucioQuincioC. Their only reason to persecute me is that I am a critic of the regime; I am the first cousin of Alberto Federico Ravell, co-founder of TV channel, and news; I am also an active member, despite being away from my homeland, of Progressive Front for Change, an opposition alliance, alongside Ismael Garcia, Henri Falcon and Juan Jose Molina.

Venezuela fines Globovision over prison coverage

Wednesday, October 19th, 2011

Hugo Chavez’s dictatorship has fined TV channel Globovision US$2.1 million over its coverage of the deadly prison riots at Rodeo prison last June:

Globovision was fined for its coverage of a prison riot that erupted in a prison in June after troops raided an adjacent prison looking for weapons. The raid set off gunfights that left three dead, and the standoff finally ended with negotiations after 27 days. Authorities said four inmates who escaped also were slain by soldiers.

Globovision’s vice president, Maria Fernanda Flores, called the fine “unpayable.” The channel has defended its coverage of the riot.

The fine equals more than 7.5% of the station’s annual revenues, and will likely bankrupt the station.

Long-term readers of this blog may recall that Guillermo Zuloaga, Globovision’s majority owner, had to flee Venezuela last year, following Chavez’s constant threats against him and the station.

Venezuela News and Views has more. The Devil’s Excrement has a post on another Chavista decision on a candidate for the opposition.

AFP had this report last year on Globovision,

Prior posts on Globovision here.


The Colombia/Venezuela kerfuffle Carnival of Latin America and the Caribbean

Monday, July 26th, 2010

LatinAmerWelcome to this week’s Carnival of Latin America and the Caribbean. This week’s big story: Colombia and Venezuela are disputing evidence presented at the OAS that Chavez is harboring FARC terrorists. Mary O’Grady writes about Where the FARC Goes to Fatten Up
Dramatic evidence presented by Colombia at last Thursday’s OAS meeting in Washington puts Hugo Chávez on the hot seat.
(emphasis added)

In a two-hour presentation before the permanent council at the Organization of American States, Colombian OAS ambassador Luis Alfonso Hoyos laid out a series of photos, videos, maps, satellite images and computer documents that Colombia claims show the rebels using Venezuela as a safe haven much the same way they were using Ecuador.

Mr. Hoyos also charged that Venezuela knows about the guerrilla camps—some of which have been there for a long time—and has done nothing about them. Indeed, the Venezuelan National Guard sometimes consorts with the rebels, Mr. Hoyos said.

Given this new information, Mr. Chávez’s reaction to Colombia’s 2008 incursion into Ecuador now looks logical. Bogotá justified that raid on the grounds that its appeals to Quito to go after FARC taking rest and relaxation in its territory had gone nowhere. Now we know that Mr. Chávez had reason to believe he would be next.

But Mr. Uribe launched a different sort of offensive on Thursday. Instead of a military operation, he bundled new intelligence on the FARC’s Venezuelan outposts and dropped it like a bomb on the OAS permanent council.

The facts were no surprise. For years, Bogotá has been complaining—with no shortage of proof—about the friendly treatment Venezuela gives the guerrillas. But by packaging and delivering the new evidence as he did, Mr. Uribe put Mr. Chávez, very publicly, on the spot. More importantly, he has forced the issue with his hemispheric counterparts.

Mr. Hoyos told the OAS that there are some 1,500 rebels across the border in more than 75 camps. There they regroup, organize, train and prepare explosives. This safe-haven status, he explained, produces more kidnapping and drug trafficking on both sides of the border. And more carnage in Colombia: Graphic photos of rebel victims flashed on a screen while he spoke.

Mr. Hoyos did not call for sanctions against Venezuela. Instead he asked for an international commission to verify Colombia’s claims. He promised that his government could provide the “precise coordinates” of farms and haciendas where the rebels are ensconced. “If what is there is only a little school and humble peasants, there would be no problem with an international commission to verify if Colombia’s accusation is not true,” Mr. Hoyos argued.

Central America: Cultivation Central
Central America is rapidly becoming an important global trading partner as its fruit and vegetable exports grow.

Making Latin America More Competitive

175 people killed in South America cold spell

Democracy or exclusion? Argentine politicians favor Twitter over journalists

The Skeletons in Brazil’s Closet

China invests heavily in Brazil, elsewhere in pursuit of political heft

Chile Fishermen Fight to Recover From Quake

Cierre de pasaje genera polémica/ Venta de viviendas sube en junio/ Puerto Octay se declara zona típica

Why Colombia did get so personal yesterday at the OAS?

Bogota Brouhaha
Why is Colombia putting the screws to Chavez now?

Cuba—Is It Different This Time?

Capitol or Bat House

A Cuban Dissident Asks: Why do you (heart) Marxist-Leninist Autocrats?

The Suffering of Guantanamo Prisoners

Democratic Senator Menendez Threatens Filibuster Over Cuba Sanctions

Ecuador Leader Falters in Bid to Consolidate Power

Ugh! Bowls of Human Fingers and Teeth Found in Mayan Tomb (h/t Gates of Vienna)

Cultural differences: Consumer complaints

No, Texas Hasn’t Been Invaded, original post here.

New Terror Threat On Mexico Border

Mexico prison guards let inmates out for massacres

The gang at Gomez Palacio were responsible for 33 murders in three incidents, including the massacre of 17 people at a rented hall filled mainly with young adults. They fired more than 120 rounds into the crowd; it was the bullet casings that led investigators back to Gomez Palacio. The prison director and three of his henchmen have been placed under house arrest, although considering this story, that may wind up being more secure than prison anyway.

This should impress the truth on people, which is that the problem in Mexico isn’t American guns, or any kind of guns at all. The problem in Mexico is corruption.

Mexico: Prison guards let killers out, lent guns

NUGENT: Dear Mexico …
American dream is attainable for those who share our values

Terrorism in Mexico?

Foreign banking for U.S. citizens just got a lot more dfficult

Peru declares states of emergency in 16 regions due to cold wave


Puerto Rico requests FEMA aid for 17 flooded areas

Rumble at the OAS: Colombia vs. Venezuela

A very personal rant: Screw Maradona, Long Live Abdus Salam and throw Richard Feynman into the mix!

Chávez intenta nuevamente apoderarse de Globovisión

Chavez says Venezuela now owns almost half of opposition channel Globovisión

Will the U.S. Hand Chávez a License to Kill?
Venezuelan dictator Hugo Chávez’s record of providing money, arms, political support, and, yes, safe haven to groups waging a murderous war against a sovereign state openly violates international law.

Behind exhumation of Simon Bolivar is Hugo Chavez’s warped obsession


Qué hacer con Hugo Chavez?

And, Stoned, as always,

Oliver Stone: ‘Jewish-Dominated Media’ Prevents Hitler from Being Portrayed ‘in Context’

The director, who recently met with Iranian President Ahmadinejad, also slammed the U.S. policy toward Iran as “horrible.”

“Iran isn’t necessarily the good guy,” said Stone. “[B]ut we don’t know the full story!”

The Scarface screenwriter had even more encouraging words for socialist Venezuelan president Hugo Chavez, who Stone called “a brave, blunt, earthy” man. The director has recently been promoting his Chavez-praising documentary called “South of the Border.”

When the interviewer pointed out that Chavez has had a less-than-stellar record on human rights, Stone immediately dismissed the criticism.

“The internet’s fully free [in Venezuela],” said Stone. “You can say what the hell you like. Compare it with all the other countries: Mexico, Guatemala, above all Colombia, which is a joke.”

While Stone has not been as blunt about his views on Jews and the Holocaust in the past, he has been outspoken in his fondness for Chavez and his disagreements with the U.S.’s policy on Iran.

On ABC’s Good Morning America on July 28, the director told anchor George Stephanopoulos that he “absolutely” believes Chavez is a good person, and claimed that there was “there’s no pattern of censorship in this country [Venezuela].”

Deportation of illegal immigrants increases under Obama administration

The week’s posts and podcasts:
Chavez breaks relations with Colombia over evidence presented at OAS
Moratinos falls for a sucker game
I’m not the only Latina supporting the Arizona SB 1070
“The Mandela of Cuba”
El Diario’s spy, Vicky
Venezuela, Syria and Iran, sponsors of terror VIDEO

Special thanks to Dick, Maggie, and Maria.


Globovision owner flees Venezuela

Thursday, June 17th, 2010

Chávez Opponent Flees Venezuela

The principal owner of Venezuela’s last remaining opposition television station has fled the country, as President Hugo Chávez continues to ratchet up the pressure on his rivals months ahead of crucial September legislative elections.

Guillermo Zuloaga fled Venezuela after a warrant was issued for his arrest last week, a station representative confirmed.

“He’s no longer in Venezuela,” said Edith Ruiz, director of institutional relations at Mr. Zuloaga’s Globovision television station Wednesday. She said his exact whereabouts outside of Venezuela were unknown.

Venezuelan authorities issued an arrest warrant for Mr. Zuloaga on Friday on charges that a car dealership his family owns had hoarded automobiles. Mr. Zuloaga denies the allegation.

In a call to Globovision earlier in the week, Mr. Zuloaga said the government’s accusation against him was trumped up for the sole purpose of shutting down the station.

Things have been getting progressively worse:

In March, Mr. Zuloaga was briefly arrested for saying on a television show that the nation lacked freedom of expression. But he was released after an international outcry.

Over the years, Mr. Chávez has moved to take over the airwaves, opening a plethora of state-run channels that give the president fawning coverage.

In 2007, the government went after private broadcasters, ordering that the license of the biggest and most outspoken broadcaster, RCTV, not be renewed. The move forced it off the airwaves. The government then later forced the channel off cable television as well.

Other TV broadcasters, cowed by the government, softened their coverage of the government. But Globovision has remained the exception, infuriating Chávez officials.

Mr. Zuloaga is the second major shareholder and director of the station to flee or refuse to return to the country in the last few days. Globovision director Nelson Mezerhane, who is also president of Banco Federal, a midsize bank seized by Venezuelan authorities Monday, said earlier this week he wouldn’t go back to Venezuela because he feared judicial persecution. Venezuelan authorities said the bank wasn’t meeting liquidity requirements, an allegation Mr. Mezerhane says is false.

It’s a war against freedom of expression.


Venezuelan judge orders arrest of Globovision owners: 15 Minutes on Latin America

Monday, June 14th, 2010

In today’s podcast at 11AM Eastern,
Monica Showalter of Investor’s Business Daily talks about the latest persecution of journalists in Venezuela.

Globovision website here.

Hugo Chavez’s inflammatory accusations against Guillermo Zuloaga and son (in Spanish):

Globovision’s official statement:

Chavez Denies He’s Persecuting Globovision’s Zuloaga
Venezuelan Authorities Attempt to Arrest Globovision Head
IPI Concerned By Attack on Last Anti-Chavez TV Station

Venezuela orders arrest of TV owner critical of Chavez
Venezuela Issues Arrest Warrant For Anti-Chavez Businessman
Chavez has created an agency for censoring the media.

Another Venezuelan journalist has been sentenced to four years in jail for “ofensa a funcionario público e injuria contra persona encargada de servicio público” offending a public functionary and injuring a person in charge of public service: Periodista venezolano condenado a casi 4 años de prisión


More Chavez persecution

Saturday, March 27th, 2010

Another day, another bust:

Anti-Chavez TV channel owner arrested in Venezuela
Owner of anti-Chavez television channel arrested in Venezuela

The owner of Venezuela’s only remaining TV channel that takes a critical line against President Hugo Chavez was arrested Thursday, raising concerns the government is carrying out a widening crackdown aimed at silencing opponents.

Guillermo Zuloaga, owner of Globovision, was arrested on a warrant for remarks that were deemed “offensive” to the president, Attorney General Luisa Ortega said.

Zuloaga said military intelligence agents detained him at an airport in the northwestern state of Falcon as he was preparing to fly on his private plane with his wife to the Caribbean island of Bonaire, where they planned to vacation.

The arrest could be a decisive development in Chavez’s drive to rein in a channel that he has accused of trying to undermine his government. Globovision has been the only stridently anti-Chavez channel left on the air since another opposition-aligned channel, RCTV, was forced off cable and satellite TV in January. RCTV was booted off the open airwaves in 2007.

Ortega said prosecutors are investigating Zuloaga for remarks he made during a recent Inter American Press Association meeting on the Dutch Caribbean island of Aruba, where he joined other media executives in criticizing Chavez’s government for limiting free speech and cracking down on critics.

Pro-Chavez lawmaker Manuel Villalba urged prosecutors on Wednesday to investigate Zuloaga for allegedly saying that Venezuela’s government is cracking down on its critics and purportedly commenting that it was a shame that a short-lived 2002 coup against Chavez failed.

“He must assume his responsibility,” Villalba told state-run Radio Nacional. Zuloaga has not yet publicly responded to the accusations.

Arresting Zuloaga shows that Chavez’s government is “acting like a totalitarian government, like Cuba,” said Alejandro Aguirre, president of the Inter American Press Association, which is based in Miami and has clashed with Chavez for years on free-speech issues.

The charges are similar to the charges against Oswaldo Alvarez Paz; As you may recall, Alvares was arrested last Tuesday on charges of

conspiracy, public incitement to delinquency and dissemination of false information.

Zuloaga was arrested for

allegedly violating a law prohibiting Venezuelans from spreading “false information through any medium,” including newspapers, radio, television, e-mails or leaflets, “that cause public panic.”

Opposition politician Wilmer Azuaje, a member of the National Assembly, was also arrested this week for allegedly hitting a woman. Azuaje says he’s innocent, the charges are bogus and Chavez has him arrested for denouncing the Chavez family’s corruption. Azuaje says another deputy told him there would be no charges if he remained quiet. He was interviewed on Globovision (in Spanish) here:

More Alvaro in Venezuela

Friday, May 29th, 2009

Álvaro Vargas Llosa continues his visit to Venezuela with a TV interview (in Spanish) where he explains why countries that respect property rights and free enterprise are the countries who prosper:

La Entrevista (ÁlvaroVargas)
by noticias24

The main message of his interview is that the participants at the Cedice conference on freedom and democracy:

“We have come to share the idea that political freedom is fundamental for Latin American civilization. The ideas that economic freedom and respect to private property are basic ingredients for prosperity.”

Chavez is the middle of a three-day-long cadena, which is his TV broadcast that has to be carried through all the licensed TV and radio stations in the country. He’s been singing songs and reading Mario Benedetti’s poems. Not that he’s satisfied with that – he wants Globovisión shut down permanently: Chavez demands Venezuela TV station be punished:

Venezuelan President Hugo Chavez threatened on Thursday to personally take action against an anti-government TV station if the nation’s authorities do not punish the channel, which expects to be closed.

He’s done it before (as readers of this blog know)

Two years ago Chavez refused to renew the license of Venezuela’s largest private television station, which was implicated in a brief coup against him. That provoked international criticism and anger in Venezuela but did not dent his popularity.

That station, RCTV, is now available only on cable systems and has ceased to be a political force.

In his speech at Cedice yesterday, Álvaro asked “why is [Chavez] so afraid of Globovisión, since he controls all the media?” During his press conference at Cedice he discussed the benefits of microloan programs.

Álvaro Vargas Llosa is a fellow at the Independent Institute. The Independent’s blog has been posting on Álvaro’s trip.

In the meantime, Reuters says that Álvaro’s dad, Mario is stirring things up: Novelist Vargas Llosa stirs up left and right in Latin America. Good for him.


Please note there won’t be a podcast this morning, since today is a very busy day. However, you can catch me on CNN’s Blogger Bunch at noon (yes, again). The panel will be talking about Padre Alberto.